0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید

تلفیق معماری وطراحی لباس در دنیای فشن

در مورد معماری، آثار معماری هر جامعه به وضوح شاهکارهایی از فرهنگ و تمدن آن جامعه را منعکس می‌کنند. سبک‌های معماری، استفاده از مواد، الگوهای طراحی و حتی ترتیب فضاها از نمایش دهنده‌هایی از ارزش‌ها و ذائقه‌های آن جامعه هستند. 

 

هدف مشترک معماری وفشن

 

طراحی مد نیز به عنوان یک شاخه از هنر و صنعت مدرن، نه تنها نشان‌دهنده روند مد و سلیقه‌های زمانه است، بلکه به عنوان یک رویداد فرهنگی مهم نیز شناخته می‌شود. طراحان مد با توجه به نیازها و تغییرات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، الگوهای جدیدی را برای پوشش افراد ارائه می‌دهند که تأثیرات گسترده‌ای در زندگی روزمره دارند.

 

             

 

در این دو حوزه، ایده‌ها و طرح‌ها بسیاری بر پایه تناسب با بدن انسان، ریاضیات و هندسه شکل می‌گیرند. این نکته نه تنها به ایجاد ظاهری زیبا و مطلوب کمک می‌کند، بلکه به راحتی پوششی محافظ و کاربری برای افراد فراهم می‌کند که باعث افزایش رضایت و راحتی آنان می‌شود.هدف مشترک معماری و مد، ایجاد طرح های زیبا و راحت وشکل های عالی برای بدن انسان است. انسان ها از برگ درختان طبیعت برای ساختن سرپناه و لباس استفاده می کنند. به عبارت دیگر، هر دو هنر پاسخگوی نیاز انسان به حفاظت، فرهنگ، حس زیبایی‌شناختی و محیط است و از منظر بصری، زیبایی، ذوق و خلاقیت فردی در هر دو هنر قابل مشاهده است.

 طراحی مد و فشن با الهام از معماری

 طراحی مد و فشن با الهام از هم می‌توانند به یک ترکیب خلاقانه و جذاب از دو عنصر هنری منحصربه‌فرد منجر شوند. در متن زیر چند ایده برای طراحی لباس با الهام از معماری آورده شده است . 

  1.  استفاده ازخطوط و الگوهای معماری
  2.  استفاده از ساختارهای معماری
  3.  استفاده از جزئیات معماری
  4.  استفاده از مواد و تکنیک‌های معماری
  5. استفاده از الهام معماری از فرهنگ‌های مختلف

ارتباط میان معماری و طراحی لباس نه تنها از نظر استفاده از الگوها و فرم‌های هندسی، بلکه از دیدگاهی هنری و فرهنگی نیز قابل توجه است. هر دو حوزه از هنر به عنوان منبع الهام برای طراحی خود استفاده می‌کنند و نتیجه آن آثاری است که ارتباط مستقیم با ریشه‌های هنری خود دارند.

 

                   

 

به عنوان مثال، معماری یونانی با تمرکز بر روی تقارن، نسبت و زیبایی، الهام بخش زیبایی و الگوهای هندسی برای طراحی لباس می‌شود. این الهام‌گیری به ویژه در طرح‌ها و دکوراسیون‌هایی که از اندازه و نسبت درست استفاده می‌کنند، مشهود است.

در نهایت، ارتباطی که بین معماری و مد وجود دارد نشان می‌دهد که هر دو حوزه هنری در پیوند با هم، می‌توانند به وجود آثاری خلاقانه و جذاب بیانجامند که الهام گرفته از ریشه‌های هنری و فرهنگی گوناگون باشند.

 فرم از مد پیروی می کند

ویکتوریا لیترا با مفهوم "فرم به دنبال مد می‌آید" نقطه ارتباط میان معماری و مد را به نحوی جذاب و خلاقانه بررسی کرده است. این مفهوم نشان می‌دهد که هر دو حوزه به دنبال آخرین روندها و مدل‌ها در طراحی و ساختار هستند و با هم تعامل دارند.

و همچنین تاکید کوکو شانل بر تناسبات متفاوت میان مد و معماری، نشان می‌دهد که هر دو حوزه از اصول مشترکی برای ایجاد زیبایی و تعادل استفاده می‌کنند. طرح‌های ویکتوریا لیترا نیز به خوبی این ارتباط را نشان می‌دهد. استفاده از فرم‌های منحنی، زوایا، الگوها و رنگ‌های الهام‌گرفته از بناهای معروف، نشان از این دارد که لیترا با الهام گرفتن از معماری، توانسته است طرح‌های جذاب و گیرا برای لباس‌ها، جواهرات و کفش‌ها ایجاد کند. 

 

 

                   

 

این الگوها و طرح‌ها، علاوه بر زیبایی بصری، اغلب احساسات و ارزشهایی نظیر استحکام، ثبات و زیبایی از دیدگاه معماری را به مدل‌ها و لباس‌ها انتقال می‌دهند. این ترکیب بین معماری و مد، به لباس‌ها یک بعد جدید از عمق و معنا می‌بخشد.

با توجه به این نکات، می‌توان گفت که طرح‌های لیترا به خوبی مفهوم "فرم به دنبال مد می‌آید" را اجرا کرده‌اند و توانسته‌اند لباس‌ها و جواهراتی را ارائه دهند که نه تنها جذابیت ظاهری دارند، بلکه از نظر مفهومی و هنری نیز غنی و معنی‌دار هستند.

 

چند نمونه ازتلفیق معماری و فشن 

 

ارون بتسکی در آستانه نمایش Comme des Garcons در موزه متروپولیتن نیویورک در سال 2017 نوشت: «ری کاواکوبو معمار لباس است».

 

کاواکوبو نشان دادترکیب معماری ومد می تواند همان توانایی را در قاب بندی و تغییر شکل ظاهر عمومی و احساس راحتی شخصی شما داشته باشد.

 


یکی از خیاطان چیره دست جهان، یاماموتو، ترکیبی از سنت ژاپنی و استعداد فنی را در منظره مد مدرن به ارمغان آورد و قطعاتی را ساخت که شاهکارهای طراحی و همچنین لباس هستند.

در سال 2012، در موزه طراحی رون آراد، هولون در تل آویو،. به مجله W گفت: «تضادها و هارمونی بین کار من و معماران برای من جالب است.

 

عناصر معماری ایرانی در طراحی لباس

و ارتباط آن با معماری ایرانی به عنوان دو هنری که ریشه در باورها و سنتهای هر جامعه ای دارند، در سطح وسیعی افزایش یافته است. منظور از این نوع لباس،صرفا پوششی برای بدن نیست، بلکه نمایش صفات یا احساس یا اندیشه های انسان است. با توجه به اینکه پیشینه ی معماری ایران، عناصر و تزیینات منحصربه فردی را داراست، با ادغام مرزهای میان این دو رشته،تبادل غنی از ایده ها میتواند بینشان شکل بگیرد. طراحان مد در تلاش هستند که با الهام از بناها، تزیینات و ساختارمعماری به طراحی بپردازند.

 

استفاده از عناصر تزئینی مانند کاربندی، یزدی بندی، مقرنس و سایر الگوهای معماری ایرانی در طراحی لباس، این هنرهای دیرینه را به یک زبان معاصر تبدیل می‌کند و زیبایی و غنای این فرهنگ را به طراحی لباس‌های مدرن منتقل می‌کند. طراحانی که به معماری ایرانی توجه ویژه‌ای دارند، می‌توانند با الهام گرفتن از این الگوها و طرح‌ها، طراحی‌های خلاقانه و منحصربه‌فردی را به وجود آورند.

 

هنرمندانی مانند شقایق مهاجری با استفاده از تزئینات معماری ایرانی در کالکشن "نقش عجب"، توانسته‌اند آثاری فراتر از مجرد لباس‌ها ایجاد کنند. این کالکشن نشان می‌دهد که طراحی لباس می‌تواند به یک فرایند هنری شکل‌دهنده تبدیل شود که علاوه بر زیبایی ظاهری، ارتباط عمیقی با فرهنگ و تاریخ یک ملت دارد. این اعتقاد به ارثیه فرهنگی و هنری خود ما را به سوی زیبایی‌هایی متفاوت و جذاب هدایت می‌کند که با ترکیب آنها در طراحی لباس‌ها، آثار بی‌نظیری به وجود می‌آید.

 

سخن آخر

 اگرچه معماری، مانند مد، تحت تأثیر تولید انبوه است، اما اولی، به عنوان یک هنر غیر قابل سکونت، همچنان ماندگارتر از دومی است که یک هنر پوشیدنی است. در نهایت، هر دو کاربرد هنری هستند. هر دو از هندسه، اصول طراحی، روند مواد، تئوری های رنگ و تکنیک های ساختاری برای ایجاد فرم ها استفاده می کنند.

 

 

 

مشاوره و پشتیبانی