- abcd efgh ijkl mnop qrst uvwx yz
رشته طراحی لباس چیست؟
شما هنگامی که وارد این رشته می شوید باید با توجه به علایق و توانایی های شخصی خودتان در این صنعت، شغل مورد نظر و مناسب خود را پیدا کنید.
صنعت مد و فشن شاخه های بسیاری با توجه به علایق و توانایی های افراد را دارد.
این مشاغلی که در این مقاله به شما معرفی خواهد شد جزو پردرآمدترین و پرطرفدارترین مشاغل در صنعت مد و فشن هستند.
در مرحله اول باید این مسئله را بدانیم که صنعت مد و فشن از 3 بخش اصلی تشکیل می شود:
1-طراحی
2-تولید و توسعه محصول
3-فروش
شاید هنگام ورود به این رشته این سوال پیش خودتان پیش بیاید که برای کار در رشته های مربوط به صنعت مد و فشن به چه توانایی هایی نیاز داریم؟
ما اینجا کمی درباره این موضوع به شما می گوییم:
ابتدا باید توجه داشته باشید که برای ورود به صنعت مد و فشن باید خلاقیت داشته باشید و انواع مختلف لباس، جزئیات لباس و انواع پارچه را بشناسید.
نسبت خلاقیتی که در این رشته به خرج می دهید با توجه به شغلی که انتخاب می کنید بستگی دارد.
شما باید علاقه و اشتیاق زیادی نسبت به رشته های مربوط به مد و فشن داشته باشید تا بتوانید موفقیت زیادی را تجربه کنید.
15 شغل و رشته پرطرفدار و پردرآمد مربوط به صنعت مد و فشن چیست؟
همانطور که در قبل اشاره کردیم، مشاغل مربوط به صنعت مد و فشن هم به 3 دسته تقسیم می شوند:
1-مشاغل مربوط به طراحی
2-مشاغل مربوط به تولید و توسعه
3-مشاغل مربوط به فروش
در ادامه به این مشاغل می پردازیم:
طراح فشن ( Fashion Designer ) :
طراحی فشن یکی از مشاغل پرطرفدار و پردرآمد مربوط به مد و فشن می باشد.
کسی که در این رشته کار می کند باید خلاقیت خود را برای طراحی استایل های جدید و به روز برای مشتریان مورد نظرش به کار بگیرد.
اگر در این رشته فعالیت می کنید باید خلاقیت خود را بسیار بالا ببرید و طرح های نو و متنوع ای را ایجاد کنید.
چیزی که این روز ها زیاد شده است طراح فشن است اما آن کسی موفق می شود در این رشته که ایده ای نو و خلاقانه از خود ازائه دهد.
معمولا یک طراح فشن قبل از شروع هر فصل ترند های آن فصل را باید بداند و با در نظر گرفتن ترند های فصلی طرحی را ارائه دهد و در دسترس مشتریان خود قرار دهد.
یک طراح فشن بعد از طراحی و انتخاب طرح لباس، پارچه مورد نظر را پیدا می کند و آن را خریداری می کند.
طراح گرافیک ( Graphic Designer ) :
اگر علاقه مند به این رشته هستید باید توسط کامپیوتر و یا دستی، طرح های نو و متنوعی را برای چاپ بر روی لباس و پارچه ها طراحی کنید.
شما می توانید با توجه به رنگ و طرح لباس، طرح مناسب را به صورت دستی و یا دیجیتالی به کمک نرم افزار، طراحی کنید.
اگر علاقه مند به فعالیت در این رشته هستید باید روانشناسی رنگ ها را بلد باشید و با انواع رنگ مناسب با انواع طرح بازی کنید.
طراح پارچه ( Textile Designer ) :
طراحان پارچه با استفاده از نرم افزار های CAD و یا به صورت دستی، طرح هایی را خلق می کنند که امکان چاپ و یا پیاده کردن طرح بر روی پارچه را داشته باشد.
طرح های پارچه تشکیل شده از تکرار یک الگو اصلی بر روی پارچه می باشد.
شما اگر می خواهید در این رشته فعالیت کنید می توانید به صورت فریلنسری و یا به صورت استخدامی در یک شرکت فعالیت داشته باشید.
طراحان پارچه باید ارتباط خوبی با طراحان لباس داشته باشند.
اگر ارتباط خوبی داشته باشید می توانید از سلیقه ی مشتریان خود با خبر شوید و طرحی که ارائه می دهید مناسب باشد با سلیقه ی آنها.
همچنین شما اگر ارتباط خوبی با طراح لباس داشته باشید از طرح لباس باخبر می شوید و طرح پارچه ای که طراحی می کنید مناسب با طرح لباس می شود.
شما باید به عنوان یک طراح پارچه از ترند های روز باخبر باشید و طرح های خود را با توجه به ترند ها آماده کنید.
مدیر خلاقیت ( Creative Director ) :
مدیر خلاقیت کسی است که تمامی تم ها، پالت های رنگی و استایل ها را بشناسد.
این دسته از افراد می توانند برای یک شرکت و یا یک مجله مد و فشن کار کنند.
مدیر خلاقیت باید تشخیص دهد که چه لباسی با چه طرحی مورد علاقه مشتریان مورد نظر است.
مدیر خلاقیت باید هماهنگی های مربوط به هماهنگی های بین لباس ها، رنگ ها و طرح ها را انجام دهد.
دستیار فروش ( Sales Associate ) :
دستیار فروش کسی است که برای خرید کمک می کند، تراکنش های مالی را انجام می دهد و موجودی های انبار را بررسی می کند و کمبود های انبار را گزارش می دهد.
دستیار فروش بخش چیدمان فروشگاه را می تواند بر عهده بگیرد.
اگر می خواهید در این رشته فعالیت داشته باشید باید ترفند های فروش را بدانید و مشتریان را راهنمایی و کمک کنید.
شما می توانید به عنوان دستیار فروش به همراه مشتری به اتاق پرو رفته و آنها را برای استایل کردن لباس ها راهنمایی کنید.
فروشنده ( Seller ) :
شما به عنوان فروشنده باید مسئولیت چک کردن موجودی ها را بر عهده بگیرید و قیمت مناسب برای هر محصول را مشخص کنید.
شما به عنوان یک فروشنده باید به طراحان کمک کنید که طرحی را انتخاب کنند که سود کمتر اما فروش بیشتری داشته باشد.
فروشنده مسئولیت سودآوری برای یک برند را بر عهده دارد.
شما باید سلیقه مشتریان را بشناسید و طراحان را برای انتخاب طرح مناسب راهنمایی کنید.
استایلیست ( Stylist ) :
استایلیست ها مسئول ست کردن لباس ها با یکدیگر و مشاوره دادن در مورد راه های مختلف برای لباس پوشیدن هستند.
شما می توانید یک لباس را با چندین استایل ست کنید و این را برای تبلیغ برند خود به کار ببرید.
استایلیست ها می توانند برای یک برند و یا به صورت شخصی برای مشتریان کار کنند.
امروزه این رشته بسیار مورد توجه قرار گرفته و برای خیلی ها جذاب به نظر رسیده است.
شما اگر برای برند کار می کنید باید لباس های مربوط به عکاسی لباس ها را نیز مشخص کنید.
شما کسی هستید که به مشتریان خود یاد می دهید که چگونه استایل بزنند.
متخصص روابط عمومی ( Puplic Relations Specialist ) :
شما اگر به عنوان یک متخصص روابط عمومی برای یک برند کار می کنید باید ظاهر برند خود را در نگاه عموم مثبت و شیک جلوه دهید.
و برای قرار های کاری و جلسات مهم اول از همه شما صحبت کنید.
برنامه ریز انبار ( Inventory Planner ) :
شما به عنوان یک برنامه ریز انبار باید آمار انبار خود را داشته باشید و تعداد مورد نظر از هر محصولی را در نظر داشته باشید.
شما کسی هستید که لباس ها را از انبار به فروشگاه ها عرضه می کنید و نحوه فروش و عملکرد آنها را به فروشندگان اطلاع می دهید.
مدیر اکانت ( Account Manager ) :
این افراد مسئول فروش محصولات به سایر برندها، شرکت ها، موسسه ها، فروشگاه ها و کسب و کارهای دیگر هستند.
شما روابط عمومی بسیار بالایی را برای فعالیت در این رشته نیاز دارید.
شما مسئولیت روابط سازمانی را بر عهده خواهید داشت.
مامور خرید ( Retail Buyer ) :
این دسته از افراد برای تمامی خرید ها برنامه ریزی کرده و بهترین ترفند ها را برای هزینه کمتر ارائه می دهند.
توسعه دهنده محصول ( Product Developer ) :
توسعه دهندگان محصول مسئولیت نظارت از بخش ایده پردازی برای طراحی تا اتمام تولید محصول بر عهده خواهند داشت.
این افراد رابط بین بخش تولید و فروش هستند.
طراح فنی ( Technical Designer ) :
این افراد رابط بین تیم های طراحی و توسعه محصول هستند.
تیم طراحی ایده خلاق خود را به تیم فنی می گوید و جزئیات آن را مشخص می کند.
مدیر کنترل کیفیت ( Quality Assurance Manager ) :
شما به عنوان مدیر کنترل کیفی محصول باید تمامی استاندارد های مربوط به محصول را بدانید و تمامی آن ها را رعایت کنید.
شما مروری بر کیفیت محصول خواهید کرد و نظارت نهایی توسط شما انجام می شود.
شما علاوه بر کنترل کیفیت محصول باید نظارت کامل بر کیفیت بسته بندی نیز داشته باشید.
مدیر تولید ( Production Manager ) :
شما مسئولیت کنترل تمامی متریال دخیل در فرآیند تولید یک محصول را بر عهده خواهید داشت.
شما باید از اجرای درست تولید یک لباس مطمئن بشوید.
آیا شما در جریان این رشته ها بودید؟
جالب است بدانید که این فقط یک سری از رشته های مربوط به صنعت مد و فشن می باشد.
امروزه در ایران کمتر برندی پیدا خواهد شد که تمامی این مراحل را از تولید تا فروش رعایت کند به همین علت اگر برندی را پیدا کردید که تمامی این مراحل را رعایت کرده است بدانید که آن برند یک برند اصولی و با کیفیت می باشد.
ما اینجا در سین استایل سعی کردیم تا تمامی لباس های زنانه و مردانه را با بالاترین کیفیت از طراحی تا تولید و فروش برای شما به ارمغان بیاوریم.